Hur ser omvärlden på oss svenskar?

      Kommentarer inaktiverade för Hur ser omvärlden på oss svenskar?

Vi är ett litet land, men genom åren har vi lyckats skapa oss ett namn i nästan hela världen. Det är ju betydligt fler människor globalt som känner till Sverige än vad det är som känner till Norge eller Finland. Frågan är då hur omvärlden ser på oss svenskar? Hur är vi som folk och vad gör vi här uppe i Norden hela dagarna? Det går att närma sig den här frågan på flera sätt. Man kan vara helt allvarlig och gå efter uppgifter i ekonomiska rapporter exempelvis från OECD, men man kan också göra en mer humoristisk spaning. Nedan presenterar vi några av de saker om oss svenskar som brukar cirkulera i både mer eller mindre seriösa sammanhang och betydligt mindre seriösa sådana. Viss inspiration har vi hämtat från Svenska Institutet.

Vi älskar vårt kaffe och vår fika

Att vi svenskar dricker mycket kaffe är ingen nyhet. I topplistorna över de nationer som konsumerar mest kaffe brukar endast finländarna trumfa oss. Kaffet är en del av vår fikakultur, som genomsyrar precis alla delar av samhället. Ingen missar en niofika på kontoret och att inte bjuda på kaffe vid besök är lite av en dödssynd.

Vi kommer i tid och vi står gärna i kö

Något vi svenskar är mycket kända för i omvärlden är vår disciplin i samvaron med andra människor. Det tar sig uttryck till exempel i att vi sätter hög status i att komma i tid och att vi gärna står i kö. Dessa saker är man inte alls särskilt noga med i många andra länder och många som kommer till Sverige, oavsett det är för en semester eller en längre vistelse, blir ofta smått förundrade hur vi kan hålla en sådan ordning.

Vi är alla tekniknördar

Det är en vanlig uppfattning att vi svenskar alla är tekniknördar. Det är väl inte direkt en missuppfattning. Sverige har ju en lång tradition av teknikkunnande. Från Alfred Nobel till Niklas Zennström – antalet revolutionerande tekniska uppfinningar signerade svenskar är för många för att räkna.

Bland utomstående är det kanske musikindustrin och spelindustrin som Sverige förknippas mest med i våra dagar. Att Spotify är en svensk produkt känner många till, oavsett i vilket hörn av världen de befinner sig, och att Sverige ligger i framkant inom nätcasino, både kring spelutveckling och spelsajterna i sig, är inte direkt någon väl förborgad hemlighet.

Pappaledighet

Sverige har ett av de mest generösa ersättningsprogrammen för föräldraledighet i världen. Att den också gäller för pappan till barnet gör att det inte är ovanligt att se pappor gå omkring med barnvagn (i ur och skur!) och det är något som många besökare från utlandet kan höja både ett och två ögonbryn åt. Pappor med barnvagn är verkligen inte någon vanlig syn i andra länder!

Vi är alltid ute i naturen

Den typiska bilden av svensken och Sverige är väl en bild av en hurtig man eller kvinna som forcerar eländig terräng? Vinter som sommar, vår som höst – årstiden spelar mindre roll. Hurtiga och naturälskande – det är sådana vi är – i varje fall i ögonen på många utlänningar.

Att vi är så mycket ute i naturen handlar givetvis om att vi har Allemansrätten, som låter oss utforska omgivningarna även om marken ägs av privatpersoner. I de flesta andra länder är ägandet till mark mycket hårt skyddat och det ger stora begränsningar i hur man kan röra sig i skog och mark.

Allt ska vara ”lagom”

Lagom är ett ord i svenskan som endast svårligen kan översättas till andra språk. Ordet syftar till vår vilja att undvika ytterligheter. Vi äter lagom mycket, vi motionerar lagom mycket och vi uttrycker känslor på ett lagom sätt. Just denna svårbestämbara karaktär i vårt svenska kynne är det många besökare till vårt land som inte riktigt förstår sig på. Lagom kan ofta ses som lite tråkigt, men så behöver det givetvis inte vara.

Det går isbjörnar på gatorna

Kallt och mörkt – det är en vanlig bild av Sverige. Att isbjörnar patrullerar gatorna vintertid är kanske inte en lika vanlig uppfattning, men det finns nog många som tänker att Sverige är lite mer exotiskt än vad det faktiskt är.